torsdag 26. desember 2013

Julen

 En del
har jeg ord for.
 En del
kan jeg dele.
 En del
kan du forstå.

Den største delen,
havdyp
av følelser, lengsler, savn,
kan du ikke forstå,
kan jeg ikke dele,
har jeg bare tidvis ord for.

Den største delen,
gåtefulle, ensomme
havdyp
forblir mine, bare mine.

- Ragnhild Bakke Waale


Så kom julen. Julen som alltid har vært min favoritthøytid. Den fylles av nydelige sanger, gode venner, familie, tradisjoner og tid til refleksjon over gleder og sorger i livet. På julaften besøkte vi graven sammen, det var så utrolig godt å se at så mange husker på henne. Lys er tent, nye engler dukker stadig opp, til og med treet ved graven var pyntet. Det var så utrolig godt å se, det varmer ett mammahjerte så inderlig. 

Denne dagen åpnet jeg rommet i hjertet mitt der sorgen har sin plass... det var både godt og vondt på samme tid. Jeg skulle stolt vise henne frem...ei lita tulle på nesten 3 mnd i julekjolen sin. Jeg skulle holde den varme lille bylten inntil kroppen min og legge henne i armene til de som ville kose. Hun skulle få sove i armene mine imens pakkene ble åpnet, hun er jo den største gaven. Istedet tenner jeg lys på graven hennes og kjenner på savnet over henne, savnet over den lille kroppen jeg fikk kjenne i så kort tid...


Julen ble koselig til tross for tomrommet. Det å komme hjem til foreldrene sine er alltid utrolig godt, selv om man er over 30 :) Gode mamma og pappa, som forstår meg så godt. De møter oss med varme, glede og humor. Veslegutt elsker å være hos mommo og moffa, så han var i sitt ess den kvelden. Mamma ser godt at dette ikke er lett for meg, så det er alltid plass til en ekstra lang forståelsesfull klem. Kvelden ble derfor god, nissen kom og pakker ble åpnet. Skikkelig kos for alle sammen :) Er så takknemlig for den flotte familien jeg har :)



En ny tradisjon denne julen var å sette ut nissegrøt på låven, det var utrolig koselig.
Veslegutt satte den frem stolt og litt spent.. låven er jo stor, nissen kan være hvor som helst der oppe! :)
Ekstra gøy var det når nissen hos mommo og moffa hadde fått beskjed av låvenissen at grøten var kjempegod!! Det var virkelig stilig!! 


Ei god venninne har gitt meg en så fin CD i en liten førjulspresang. Hun er bare helt fantastisk! Når jeg spiller den så renner tårene :) En sang som har fått en helt spesiell plass i hjertet mitt, er "håll mitt hjärta" av Carola. Disse ordene har blitt lagt på graven til vesla av nettopp denne flotte personen :) Er så takknemlig for at jeg har deg :) Du vet hvem du er :)



 






2 kommentarer:

  1. Ord og bilder - nydelig alt sammen, akkurat som deg! :) Så glad for at du har så mange, fine, gode mennesker rundt deg - ikke minst nå i julen! Det betyr mye! :)
    Takknemlig og veldig glad for at jeg har deg i livet mitt! ♡

    SvarSlett
  2. Varm klem fra mammafire.

    SvarSlett